5/13/2016

18. Mágnes ajtózár és a barkácsolt ragasztópisztoly

Őszintén szólva, évek óta kerülgetem a magától kinyíló mágneszáras ajtókat.
Olykor a fejem búbja vagy a lában adja a másikat a szekrény ajtónak attól függően, hogy milyen magasságban van az a szekrényajtó.

Ezért nekiláttam felújítani a kinyílást gátló kis eszközöket.

Mint rájöttem és a szakirodalomban is olvastam: a mágnesek idővel veszítenek az erejükből, de leglátványosabban akkor, amikor kifejtik a hatásukat egy mágnesezhető anyagra(vas és acél).
A mágnes gyengülése függ a fajtájától, hogy milyen ritkaföldfémből készült és mennyi ideig érintkezett a mágnesezhető anyaggal.
Egy szekrényajtónál ez szinte állandóan érvényesül.

Ráadásul az itthoni 20-30 éves szekrények esetében alapból gyengébb erősségű ferritmágneseket alkalmaztak. Nyilván az ajtók könnyebb nyithatósága miatt, a komfortos használat érdekében.

Azt hozzá kell tenni, hogy az ajtó tartó pántok kikoptak, kilazultak és a bútorlap/fa is deformálódott minimálisan ezeknél a veterán bútoroknál. Ezek is közrejátszanak a nehézkes becsukáshoz.

A mágnes kísérleteimből megmaradt néhány erős neodímium mágnes, így adott volt a lehetőség a cserére.
A cseremágnesek szerencsére pont beleillettek szélesség szempontjából a régi mágneseket tartó műanyag tokokba. Két oldalról alkalmaztam némi meleg ragasztót a mágnesek rögzítéséhez.
A visszaszerelés után ilyen képet mutat a mágneszár:

A ragasztást egy improvizált ragasztópisztollyal végeztem el.
Ezt, a saját készítésű ragasztópisztolyt még azért készítettem, mert volt itthon 2db ragasztórúd és nem volt anyagi forrásom a ragasztópisztoly beszerzésére.
Illetve ilyennel még nem ragasztottam ezelőtt, így nem akartam zsákbamacskát venni, ezért összeraktam egy házi készítésű variánst.
Így néz ki:
Az eszköz egy öngyújtó, némi sörös doboz alumíniumból készült tölcsérforma és némi textil ragasztószalag összekombinálásával készült el.
Az a kis fehér rúd ott bal oldalt a majdnem elfogyott ragasztórúd.


Nem szabad elfelejteni, hogy az ajtók a mágnescserétől még nem lesznek önműködőek - továbbra is be kell csukni azokat. :)
Kinyílni viszont nehezebben fognak, az biztos.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése